tisdag 14 december 2010

Marvel Essentials och Essential Avengers Vol.1-3

När jag började läsa superhjälteserier på 80-talet visste jag knappt vad Marvel var och jag hade ingen aning om att allt hängde ihop i ett s.k. universum. För mig fanns bara Hulk, Fantastiska Fyran och Spindelmannen. Detta var under Atlantics tid och tidningarna svämmade ibland över av flashbacks eller hänvisningar typ ”Sorry, annan story”. I början gjorde det inget men när Semic tog över 1984 och började publicera diverse historier om Marvels ursprung och skapare samt nya titlar började en känsla av hopplöshet gnaga inom mig: Jag kommer aldrig få läsa de här gamla klassikerna.
Efter en lång tid utan serier på 90-talet då jag bl.a. sa upp mina prenumerationer av svenska Marvel kom så 2000-talet och jag stiger in i en serieaffär i Malmö och får se travar med telefonkatalogtjocka samlingar av Marvel på hyllorna. ”Vad är det här?” frågar jag. ”Samlingar med gamla Marvel” blir svaret.
Efter det fanns det ingen återvändo! Jag köpte den första volymen av Hulk, fick första volymen av Fantastic Four i födelsedagspresent av mina pågar, hittade Bokus på Internet och sedan dess har det pågått. Samlarnörden i mig hade vaknat igen och jag gav efter fullständigt.
Att serierna var i svartvitt på tunt papper gjorde ingenting. Känslan av att läsa en Essential med allting i kronologisk ordning och med titlar som knappt eller aldrig synts i svenska marvel-utgåvor, som tex Avengers och Defenders, går knappt att beskriva för en svältfödd svensk marvelit.
Med åren har det blivit några volymer, närmare bestämt 40 stycken, och fler kommer det bli. Här börjar en sammanfattning av vad jag läst och först ut är Avengers.
Essential Avengers Vol.1 (Tpb)
Innehåll: Avengers #1-24
Text: Stan Lee
Bild: Jack Kirby, Don Heck, m.fl.
Publicerad: 1963-1966
Hade knappt ögnat på Avengers innan jag började läsa de här volymerna (inte ens när de gick som andraserie i Hulken 1984-85) och efter en trög start börjar det verkligen hända saker: Captain America hittas nedfryst, första mötet med Kang The Conqueror och Wonder Man och Avengers nya roaster med Hawkeye, Scarlet Witch och Quicksilver. Första volymen slutar med en riktigt bra story med Kang. Det som funkar sämst är när vi tvingas läsa nummer efter nummer med Baron Zemo och hans Masters of Evil samt Rick Jones och hans präktiga tonårsbrigad.
De första åtta numren tecknas av Jack Kirby i bra form till att börja med men han tappar lite efter hand. Efter fem bra nummer med Don Heck återkommer Kirby för tre rätt bleka nummer. När sedan Heck fortsätter är det inte förrän i #19 han och tuscharen Dick Ayers hittar varandra ordentligt. Efter det flyter det på bra. Speciellt snyggt är #23 med ett gästspel av John Romita Sr som tuschare.
Kirby är som bäst när han får rita sin gamla skapelse Captain Americas återkomst i #4 och #2 med Phantom Stranger är också en höjdare. En rolig detalj är han ritar Hulk med fyra tår!!??
Betyg: 3 av 5
Essential Avengers Vol.2 (Tpb)
Innehåll: Avengers #25-46, Annual #1
Text: Stan Lee, Roy Thomas
Bild: Don Heck, John Buscema, m.fl.
Publicerad: 1966-1967
Det här volymen innehåller inte mycket minnesvärt: Roy Thomas tar över efter Stan Lee och skriver som Stan Lee. John Buscema tar över pennan men når inga större höjder. Skurkgalleriet utökas med Collector, Sons of Serpent, Living Laser samt Red Guardian och teamet får nya medlemmar som Hercules. Wasp återvänder tillsammans med sin partner Henry Pym, nu som Goliath.
Några höjdpunkter: #31 med Sacred Flame of Life som senare dyker upp i Hulks showdown med Tyrannus i Incredible Hulk #240-243 samt #36-37 i kampen mot Ultroids
Betyg: 2 av 5
Essential Avengers Vol.3 (Tpb)
Innehåll: Avengers #47-68, Annual #2
Text: Roy Thomas
Bild: John Buscema, m.fl.
Publicerad: 1967-1968
En av mina favoriter! Roy Thomas spottar ur sig den ena efter den andra av galna och häftiga historier med vårt team och persongalleriet blir allt större och djupare.
En av de bästa är den med Magneto och Toad som börjar volymen och slutar med en abrupt vändning i #53. Aldrig har Magneto framställts i en sämre dager, som en sadistisk och självgod dåre som längtar efter mänsklighetens undergång till förmån för Homo Superior. Milslångt från dagens Magneto som nästan kan betraktas som en högre nobel statsman med starkt patos. Toad som hans servile och hunsade stackars följeslagare är en karaktär som det är svårt att inte tycka synd när han ständigt får utstå sin härskares vrede. Skönt att han till slut får upprättelse.
Vidare får vi stifta bekantskap med två av Thomas bästa skapelser: Vision och Ultron. Dessa historier om androider med känslor och en galen robot med oidipus-komplex är rörande och fantastiska.
Efter allt knasigt som hänt Henry Pym faller allt på plats när han i ett anfall av sinnesförvirring blir Yellowjacket och gifter sig med sin stora kärlek Janet van Dym. Clint Barton har också problem men finner sin nya roll som en ny Goliath. Vi får också för första gången läsa om Marvels supermetall adamantium som tyvärr råkar hamna i vår favoritpsykopatiske robotvän Ultrons händer.
Större delen av volymen tecknas av John Buscema i högform flitigt uppbackad av skickliga tuschare. Hans bilder svämmar över av muskelstinna hjältar och skurkar som verkligen ser skurkiga ut utan att se ut som vanskapta freaks som t.ex. med Kirby. Vi får också några fantastiska gästspel av Gene Colan med sin elegant flyktiga stil och Barry Smiths experimentella mästerverk.
Betyg: 4 av 5
Återkommer snart med resten av Avengers och mer Essentials

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar