söndag 28 november 2010

Bendis och Inhumans

Innan jag börjar mina rescensioner hade jag tänkt göra en liten översikt över det jag läst i Marvelväg de senaste åren.

För min del har jag delat in den nuvarande Marvel-universat i två delar: Bendis-relaterat material och Inhumans.

Bendis-relaterat material

Bendis startade något nytt med arcen Secret War som hänger ihop med New Avengers och upplösningen av de gamla Avengers med Avengers Disassembled.

Om man vill veta vad som händer i Marvel var man tvungen att följa de titlar Bendis författat efter det: House of M, Mighty Avengers, Secret Invasion, Secret Warriors och Siege (naturligtvis också Millars Civil War som hänger med på ett stort hörn).

Det har verkligen varit en fröjd att läsa allt detta. Med Bendis vid rodret styr Marvel mot stora mål anser jag.

Inhumans

Inhumans är särlingar i Marvel-universat som under de senaste åren fått en mer framskjuten position från att ha varit kuriosa.

Jag har läst Son of M, Silent War, New Avengers Illuminati och Secret Invasion: Inhumans. Dessa titlar går parallellt med Annihilation, Rise and fall of the Shi'ar Empire och Guardians of The Galaxy och samanflätas i War of Kings, Realm of Kings och Thanos Imperative.

Sammanfattning

Jag behövde göra lite detektiv-arbete i början för att veta vad jag behövde läsa (och inte läsa) för att hänga med men det var det helt klart värt. Dessa historier löper i varandra på ett skönt sätt, speciellt under Bendis penna. Jag har uteslutande läst paperbacks och hard covers för att jag uppskattar känslan av att läsa allt i följd utan att behöva leta efter lösnummer eller proppas med en massa reklam.

Mina rescensioner är tänkta som ett index för alla som vill veta vad som försigått hos Marvel under de senaste sex åren. De tar inte upp alla serier: Jag har hoppat över Daredevil, alla X-titlar och lite annat för att koncentrera mig på de stora eventen men jag följer Hulk, Fantastic Four, Captain America, iron Man och Thor. Dessa titlar kommer också dyka upp här, var så säker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar